شرح_دعای_عهد
⏪ ادامه توضيحات “وجه اللّه”
?مصادیق کامل وجه اللّه
? احاديثی که بیانگر وجه اللّه بودن پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) هستند [که نمونه این احادیث را در قسمت قبل بیان کردیم] تطبيق و بيان مصداق است، نه تفسير. پيامبر گرامی(ص) و امامان معصوم(ع) مصاديق كامل وجه اللّهاند؛ زيرا آنان خود به وجه اللّه رو می كنند.
آن ذوات نورانی چون برای وجه خدا كار می كنند، نه از ترس دوزخ يا به طمع بهشت؛
(إنّما نطعمكم لوجه اللّه لا نريد منكم جزاءً و لا شكوراً)
و به مقصد و مطلوب خود، يعني وجه اللّه رسيدهاند، خود وجه اللّه و وجيه عند اللّه شدهاند؛ از اينرو مطابق برخي ادعيه و زيارات عنوان وجيه «عند اللّه» از اوصاف ائمّه(ع) و بدين معناست كه آنان موجّه عند اللّه هستند و خدا به آنان رو ميكند و اگر خدا به كسی رو كرد، از همه جهات به او رو كرده، از اينرو همه عالم به او رو ميكند؛ زيرا خداي سبحان در جهتی خاص نيست تا تنها از آن سو به انسان كامل رو كند. (أينما تولّوا فثمّ وجه اللّه)
? پس جایی نيست كه انسان كامل حضور نداشته و توسل به وی اثر نداشته باشد.
از اين رو در همه جا می توان به انسان های كامل متوسّل شد و بر همين اساس، عيسی مسيح(ع) فرمود: من هر جا باشم، منشأ بركت هستم.
(و جعلني مباركاً أين ما كنت)
زيرا آن حضرت نيز از مقرّبان و موجّهانی است كه خدا به آنان رو ميكند؛
(وجيهاً في الدّنيا و الاخرة و من المقرّبين)
١– سوره انسان، آيه٩
٢– سوره مريم، آيه ٣١
٣– سوره آل عمران، آيه ۴۵
?خلاصه مطلب آن که:
مقربانِ وجيه نزد خدا، در جهان امكان، مظهر وجه اللّه هستند.
مقربان، به لحاظ مقام فنا ناپذير ولايت الهی، مظهرِ وجهاللّهاند، نه به لحاظ بدن مادی و جسم عنصری كه از آن لحاظ محكوم آيه.
(إنّك ميّتٌ و إنّهم ميّتون) هستند.
?تفسیر تسنیم جلد ششم، آیت الله جوادی آملی
آخرین نظرات